Kerkrentmeesters
Aan de kerkrentmeesters is in het behartigen van de financiële en materiële zaken van de gemeente toevertrouwd.
Ouderling-kerkrentmeesters
Portefeuille | Naam | E-mail adres | Telefoon-nummer |
---|---|---|---|
Voorzitter | H. ten Ham | h.tenham@hervormdhoevelaken.nl | (033) 258 09 69 |
Penningmeester | J. Jakobs | j.jakobs@hervormdhoevelaken.nl | (033) 253 71 74 |
Secretaris | J.C. van der Knijff | j.vanderknijff@hervormdhoevelaken.nl | (033) 246 22 69 |
W. Berkhof | w.berkhof@hervormdhoevelaken.nl |
Kerkrentmeester-lidmaat
Naam | E-mail adres | Telefoonnummer |
---|---|---|
W. den Besten | w.denbesten@hervormdhoevelaken.nl | 06 53 74 57 00 |
G.J. de Lange | gj.delange@hervormdhoevelaken.nl | 06 20 48 93 00 |
G.R. Spee | g.spee@hervormdhoevelaken.nl | 06 50 48 55 40 |
Administrateur
T. van Doornik (033) 258 03 17
Postadres
Veenlanden 97
3871 RA Hoevelaken
Bankrekening
NL63 INGB 0000 80 5538 t.n.v. CvK Hervormde Gemeente Hoevelaken
Het inzamelen van de gelden, die voor de instandhouding van het kerkelijk leven nodig zijn, gaat in onze gemeente hoofdzakelijk via twee kanalen:
- de dienst van offeranden (collecten) tijdens de kerkdiensten;
- de kerkelijke bijdrage.
Betreffende de kerkelijke bijdrage ontvangen alle doop- of belijdende leden van 18 jaar en ouder in de maand januari een rondschrijven met een verzoek om naar draagkracht een bijdrage te geven voor de Heere en Zijn Dienst.
Het is mogelijk om een schenking (bijvoorbeeld uw vrijwillige bijdrage) te doen in de vorm van een periodieke schenking. Bij het schenken op deze wijze zegt u middels een schriftelijke overeenkomst toe uw structurele schenking voor (minimaal) vijf jaar te voldoen. Het voordeel is dat uw schenking dan volledig aftrekbaar is van uw belastbaar inkomen. Schenkingen die niet schriftelijk zijn vastgelegd als periodieke schenking zijn slechts gedeeltelijk aftrekbaar. U kunt daarbij overwegen om het extra fiscale voordeel om te zetten in een verhoging van uw voorgenomen schenking. Voorheen was een notariële akte vereist voor het vastleggen van een periodieke schenking, vanaf 2014 is een onderhandse schenkingsovereenkomst voldoende. U kunt contact opnemen met de penningmeester voor meer informatie.
Niet alleen tijdens het leven, maar ook na overlijden kunt u onze hervormde gemeente financieel steunen. Daarvoor is altijd een testament nodig dat door de notaris wordt opgemaakt. Er zijn twee mogelijkheden, namelijk een legaat of een erfstelling. Bij een legaat bepaalt u in uw testament dat een bepaald bedrag of een bepaalde zaak - bijvoorbeeld een huis - aan de kerk wordt gelegateerd. Bij erfstelling benoemt u de kerk geheel of gedeeltelijk tot uw erfgenaam. Ook erfstellingen en legaten zijn vrijgesteld van successierecht, het tarief bedraagt 0%. Dit percentage ligt aanmerkelijk lager dan wat bepaalde familieleden of andere personen moeten betalen: 20 tot 68%.
Elk jaar worden in de maand juni de enveloppen met acceptgirokaarten voor de bijdrage aan de Solidariteitskas bij u bezorgd. Ieder lidmaat en ieder meerderjarig dooplid zal zo'n enveloppe, met het verzoek een bijdrage ad € 10,00 te betalen, ontvangen. Door uw bijdrage, aan het centrale steunfonds van de Protestantse Kerk in Nederland, steunt u niet alleen het algemene kerkenwerk, maar ook het werk in onze Hervormde Gemeente. Echter, als u niet bijdraagt, komt dit als extra last voor onze gemeente, omdat het CvK € 5,00 per lidmaat moet afdragen, ongeacht of men wel of niet betaalt. De andere helft van uw bijdrage komt direct ten goede aan onze gemeente.
Sinds 1 januari 1988 hebben wij in onze Hervormde gemeente het Verjaardagsfonds. Ieder jarig gemeentelid van 18 jaar en ouder wordt namens de Hervormde Gemeente gefeliciteerd met zijn/haar verjaardag. Een medewerk(st)er van het verjaardagsfonds overhandigt een felicitatie-enveloppe, waarna het verjaardagsfondszakje wordt opgehaald. In dit verjaardagsfondszakje kunt u uw gift doen in de vorm van geld of collectebonnen. U kunt uw gift ook storten op IBAN NL44 INGB 0009 4827 24 t.n.v. Verjaardagsfonds Hervormde gemeente Hoevelaken-Stoutenburg-Achterveld.
De opbrengst van het verjaardagsfonds wordt besteed aan het 'restauratiefonds voor de kerkelijke gebouwen'. Wij krijgen gegevens binnen van verhuizingen en vertrek van gemeenteleden of vestiging van nieuwe gemeenteleden. Wij houden de mutaties bij, maar in de loop der jaren kan een adres verloren gaan. Zo nu en dan horen wij, dat gemeenteleden geen verjaardagswens krijgen, terwijl zij dit wel op prijs stellen. Is dit op u van toepassing, dan vragen wij u dit door te geven aan de secretaris . Voor het verjaardagsfonds zijn 16 medewerkers en medewerksters werkzaam, die onder de verantwoordelijkheid vallen van de commissieleden van dit fonds. Deze commissieleden zijn:
- dhr. T. van Doornik, voorzitter/secretaris, Van Aalstplein 49, Hoevelaken
- mw. H. van Oosterom- van der Lee, penningmeester, Zwarte Goorderweg 3, Stoutenburg Noord
- dhr. D. van Doornik, Hoevenlakenseweg 134, Terschuur
- mw. B. Gerritsen, Roggeakker 41, Hoevelaken
- mw. E. de Haan- Niesing, Horstpad 13, Hoevelaken
Voor vragen en opmerkingen kunt u zich wenden tot bovengenoemde secretaris.
Iedere vrijdag van 19.00 uur tot 20.00 uur en op de bejaardenmiddagen van 14.00 uur tot 14.30 uur vindt verkoop van de collectebonnen plaats in Rehoboth. Collectebonnen zijn te koop, per 20 op een vel, in coupures van € 0,65; € 0,85; € 1,20; € 2,00 en € 5,00. U kunt de collectebonnen voor alle collecten in onze kerk gebruiken. Zowel op de Zondagschool, als op de Schimmelpenninck van der Oyeschool kunnen de collectebonnen worden gebruikt als zendingsgeld. Verrekening vindt plaats aan de hand van een eenmalige machtiging. Wij verzoeken u daarom bij het kopen van de bonnen uw bankpasje mee te nemen. Het machtigingsformulier kunt u downloaden, printen en alvast thuis invullen.
Onze gemeente maakt gebruik van het Leden Registratiesysteem Protestantse Kerk, afgekort LRP. Voor onze gemeente wordt dit verzorgd door dhr. W.H. Berkhof. Mutaties kunt u doorgeven aan uw wijkpredikant, wijkouderling en de scriba.
Regelmatig worden er door clubs en verenigingen uitjes georganiseerd met leden van onze gemeente. Daarbij wordt er risico gelopen op aansprakelijkheidsstelling wanneer iemand een ander schade berokkent. Daar het voor het college van kerkrentmeesters onmogelijk blijkt dit risico te verzekeren, gaan wij er daarom als college vanuit dat u of uw kind, als u/hij/zij meegaat met deze uitjes, via de eigen aansprakelijkheidsverzekering is gedekt voor schade toegebracht aan derden.
Wel heeft het college een aansprakelijkheidsverzekering die eventuele schade dekt aan en van de leidinggevenden die in opdracht van ‘onze gemeente’ het uitje organiseren. Als een meegereisd lid schade veroorzaakt, zal de afhandeling in eerste instantie via de aansprakelijkheidsverzekering van de kerk wordt afgehandeld. Door de verzekeringsmaatschappij zal dan, op basis van het verhaalsrecht, verhaal worden gehaald op de aansprakelijkheidsverzekering van de (ouders van de) betrokken persoon.
Parkeren van auto's en fietsen en het achterlaten of ophangen van persoonlijke eigendommen is altijd voor eigen risico.
Alle kerkdiensten, evenals andere samenkomsten in de kerk (en veelal ook in gebouw ‘Rehoboth’) worden uitgezonden via de kerkradio-installatie. Bejaarden, langdurig zieken en hulpbehoevenden kunnen een aanvraag indienen voor een kerkradio bij het college van kerkrentmeesters of bij de wijkouderling. Wanneer voor korte tijd een kerkradio wordt geleend, zijn hieraan geen kosten verbonden. Bij permanent gebruik van een kerkradio bedraagt het abonnement € 3,50 per maand, dat automatisch wordt geïncasseerd. Hiermee worden de kosten voor de centrale uitzendapparatuur in de kerk en de apparatuur bij de luisteraar betaald.
Het bestaande systeem voor uitzending via de ether (met de zwarte ontvangers) wordt geleidelijk vervangen door ontvangers via internet/telefoon, de zogenaamde Lukas kerkradio’s om een betere kwaliteit te kunnen bieden. Nieuwe abonnees krijgen standaard een Lukas kerkradio, bij bestaande abonnees worden de oude ontvangers geleidelijk vervangen door Lukas kerkradio’s. Als u in verband met slechte ontvangst eerder wil overstappen op een Lukas kerkradio kunt u hiervoor een verzoek indienen bij het college van kerkrentmeesters. Op het moment dat alle oude kerkradio’s zijn vervangen door Lukas kerkradio’s, zal de zender voor uitzending via de ether worden gestopt en is het ontvangen van kerkdiensten via zelf aangeschafte ontvangers niet meer mogelijk. Omdat de Lukas kerkradio’s verbinding maken via de telefoonlijn zijn hieraan telefoonkosten verbonden. Dit kan worden voorkomen door een telefoonabonnement met onbeperkt bellen af te sluiten (bijvoorbeeld BelVrij Weekend van KPN).
Bij storingen kunt u contact opnemen met het college van kerkrentmeesters.
Bij elke kerkradioluisteraar staat een collectebusje voor de zondagse diensten. Deze busjes worden tweemaal per jaar opgehaald. De opbrengst wordt verdeeld tussen de Diaconie en het College van Kerkrentmeesters.